Mediawijsheid

Leeftijd Doel Activiteit Concordantie
5 - 12 Opvallend goed en minder goed mediagebruik onderscheiden - zich erover uitdrukken

 

Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs

MV OD 5.1 - MV OD 5.2 - MV OD 6.4

Eindtermen Lager onderwijs

MV ET 1.1 - MV ET 1.3 - MV ET 3.7 - MV ET 5.3 - MV ET 6.5 - NE ET 1.8 - NE ET 1.9 - NE ET 1.10 - NE ET 3.6 - NE ET 3.7

WI ET 5.2 - SV ET 1.2 - SV ET 1.6

5-12 Zich respectvol uitdrukken bij de beoordeling van mediagebruik en van mediacontent

 
7-12 Ervaren en vaststellen dat de informatie uit mediacontent vaak een subjectieve weergave van de werkelijkheid is

 
7-12 Aangereikte criteria hanteren bij het beoordelen van eigen en andermans mediagebruik en boodschappen en daarbij de vragen van het communicatiemodel inzetten

 
9-12 Een kritische en reflecterende houding ontwikkelen ten opzichte van de eigen en andermans omgang met media en met de mediawereld - eigen criteria hanteren bij het beoordelen van eigen en andermans mediagebruik

 
9-12 Ervaren hoe persoonlijke voorkeuren en ervaringen de beoordeling van mediagebruik mee bepalen - zich op basis van mediacontent een mening over iets vormen

 
9-12 Kritisch omgaan met URL's en informatie op het internet

 

 
MEmw3: Media doordacht en zorgzaam aanwenden

Leeftijd Doel Activiteit Concordantie
2,5 - 12 Bij zichzelf ervaren wanneer men deugd beleeft aan mediamiddelen, mediatoepassingen en mediacontent

Activiteit 1

   

 

Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs

MV OD 5.1

Eindtermen Lager onderwijs

MM ET 2.5 - MV ET 3.4 - NE ET 6.4 - ICT ET 1 - ICT ET 2 - ICT ET 8 - LL ET 6 - SV ET 1.3 - SV ET 2

7-12 Ervaren hoe dezelfde mediacontent vanuit verschillende standpunten op een andere manier ervaren kan worden - zich daarover uitdrukken - daarmee rekening houden bij het eigen mediagebruik

9-12 Ervaren en vaststellen hoe bepaalde mediacontent positieve en negatieve gevolgen kan hebben voor het eigen welzijn en dat van anderen - zich daarover uitdrukken - bij het ontwerpen van mediacontent rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en anderen

9-12 Ervaren en inzien dat er ook in de communicatie via media normen gelden en afspraken nodig zijn

2,5-12 Beseffen dat gedrag beïnvloed wordt door reclame en media