Mediawijsheid
Ik sta open voor en ga wijs om met media.
MEmw1: Media enthousiast en positief aanwenden.
Leeftijd |
Doel |
Activiteit |
Concordantie |
2,5 - 12 |
Nieuwsgierig zijn naar media en genieten om ermee bezig te zijn - de wereld van de media met een open houding exploreren Interesse en verwondering tonen voor technologieën en ontwikkelingen binnen de mediawereld - bereid zijn om op een genuanceerde en toekomstgerichte wijze mee te evolueren met de ontwikkelingen van media Bereid zijn om eigen mediatalent te tonen en in te zetten bij het eigen leren en spelen en dat van anderen |
Ontwikkelingsdoelen kleuteronderwijs: Eindtermen lager onderwijs: |
|
6-12 |
Interesse tonen voor (nieuwe) media en hun mogelijkheden en deze mogelijkheden gebruiken - interesse tonen voor het mediagebruik van anderen - op zoek gaan naar nieuwe media-ervaringen. |
||
9-12 |
De wereld van de media zonder vooroordelen tegemoet treden - ervaren dat ‘zin in media’ verschilt van persoon tot persoon - overal mediamogelijkheden zien en benutten |
MEmw2: Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
5 - 12 | Opvallend goed en minder goed mediagebruik onderscheiden - zich erover uitdrukken |
Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs MV OD 5.1 - MV OD 5.2 - MV OD 6.4 Eindtermen Lager onderwijs MV ET 1.1 - MV ET 1.3 - MV ET 3.7 - MV ET 5.3 - MV ET 6.5 - NE ET 1.8 - NE ET 1.9 - NE ET 1.10 - NE ET 3.6 - NE ET 3.7 WI ET 5.2 - SV ET 1.2 - SV ET 1.6 |
|
5-12 | Zich respectvol uitdrukken bij de beoordeling van mediagebruik en van mediacontent |
||
7-12 | Ervaren en vaststellen dat de informatie uit mediacontent vaak een subjectieve weergave van de werkelijkheid is |
||
7-12 | Aangereikte criteria hanteren bij het beoordelen van eigen en andermans mediagebruik en boodschappen en daarbij de vragen van het communicatiemodel inzetten |
||
9-12 | Een kritische en reflecterende houding ontwikkelen ten opzichte van de eigen en andermans omgang met media en met de mediawereld - eigen criteria hanteren bij het beoordelen van eigen en andermans mediagebruik |
||
9-12 | Ervaren hoe persoonlijke voorkeuren en ervaringen de beoordeling van mediagebruik mee bepalen - zich op basis van mediacontent een mening over iets vormen |
||
9-12 | Kritisch omgaan met URL's en informatie op het internet |
MEmw3: Media doordacht en zorgzaam aanwenden
Leeftijd | Doel | Activiteit | Concordantie |
2,5 - 12 | Bij zichzelf ervaren wanneer men deugd beleeft aan mediamiddelen, mediatoepassingen en mediacontent |
|
Ontwikkelingsdoelen Kleuteronderwijs MV OD 5.1 Eindtermen Lager onderwijs MM ET 2.5 - MV ET 3.4 - NE ET 6.4 - ICT ET 1 - ICT ET 2 - ICT ET 8 - LL ET 6 - SV ET 1.3 - SV ET 2 |
7-12 | Ervaren hoe dezelfde mediacontent vanuit verschillende standpunten op een andere manier ervaren kan worden - zich daarover uitdrukken - daarmee rekening houden bij het eigen mediagebruik |
||
9-12 | Ervaren en vaststellen hoe bepaalde mediacontent positieve en negatieve gevolgen kan hebben voor het eigen welzijn en dat van anderen - zich daarover uitdrukken - bij het ontwerpen van mediacontent rekening houden met de mogelijke gevolgen ervan voor zichzelf en anderen |
||
9-12 | Ervaren en inzien dat er ook in de communicatie via media normen gelden en afspraken nodig zijn |
||
2,5-12 | Beseffen dat gedrag beïnvloed wordt door reclame en media |